Wspomnienia po Festiwalu

„Od muzyki piękniejsza jest tylko cisza” – ta sentencja, autorstwa francuskiego pisarza Paula Claudel towarzyszyła koncertom Drugiego Kobylińskiego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej. Ciszę dwóch kobylińskich kościołów wypełniła muzyka trzech koncertów festiwalowych.
Podczas pierwszego koncertu, który odbył się w niedzielę, 17 czerwca w kościele franciszkanów na organach zagrał znany organista i pedagog – Jan Bokaszczanin z Białegostoku. W mistrzowski sposób w ciszy kościoła klasztornego zabrzmiały zarówno utwory epoki Baroku, jak i Romantyzmu. Można było usłyszeć między innymi dzieła wielkiego, barokowego kompozytora Jana Sebastiana Bacha, jak i Cesara Francka, francuskiego kompozytora uznawanego za twórcę tzw. symfonizmu organowego. Artysta wykonał również bardzo ciekawy utwór: „Scena pastoralna z odgłosami burzy”, którego autorem jest Louis Lefébure-Wély. W kompozycji tej można było usłyszeć próbę imitacji odgłosów natury: padającego deszczu, odgłosu piorunów, dźwięków nawałnicy. Utwór ten w bardzo oryginalny sposób zademonstrował, jak wielkie możliwości muzyczne i dźwiękowe posiadają organy naszego kościoła.
Drugi koncert odbył się w sobotę, 23 czerwca w kościele św. Stanisława, Biskupa i Męczennika w Kobylinie. Tym razem ciszę kościoła farnego wypełnił piękny śpiew Scholi Liturgicznej „Anima Symphonizans” z Bazyliki Franciszkanów w Katowicach-Panewnikach. Na co dzień schola towarzyszy sprawowaniu liturgii w tej śląskiej świątyni, zwłaszcza podczas różnych uroczystości. Oczywiście prezentują także otrzymany od Boga dar tworzenia muzyki liturgicznej podczas różnych koncertów. Koncert był podzielony na trzy części. W pierwszej zabrzmiały utwory liturgiczne śpiewane „a cappella”, czyli bez towarzyszenia instrumentów muzycznych. Zespół śpiewaczy zajął miejsce w nawie kościoła, a dyrygował nim Łukasz Kurpas, opiekun scholi, a także organista, pedagog i organmistrz. W drugiej części zabrzmiały dwa utwory, które zostały zaśpiewane z chóru kościoła, wraz z towarzyszeniem organów. Poprzez to można było posłuchać, jak dźwięk rozprzestrzenia się w kościele w zależności od miejsca usytuowania zespołu śpiewaczego. Dało to także możliwość doświadczenia piękna śpiewu chóralnego wykonywanego zarówno „a-cappella”, jak i z towarzyszeniem organów.
W ostatniej części zabrzmiały solowe utwory organowe w wykonaniu Łukasza Kurpasa. W kilku utworach kompozytorów różnych epok, a także w swojej improwizacji ukazał bogactwo brzmieniowe organów kościoła farnego. Mimo, iż przewidywany jest generalny remont instrumentu, służy zadowalająco sprawowanej liturgii, a także, jak to zostało zaprezentowane, można na nim wykonywać utwory w formie koncertowej.
Koncert Scholi Liturgicznej wraz z dyrygentem i organistą Łukaszem Kurpasem wspaniale wpisał się w obchody przeżywanego w tym roku Jubileuszu 500-lecia poświęcenia kościoła pw. Św. Stanisława w Kobylinie.
Następnego dnia, w kościele Matki Bożej przy Żłóbku, Schola „Anima Symphonizans” wraz z organistą Łukaszem Kurpasem ubogaciła liturgię Mszy świętej o godz. 10.00.
Koncert finałowy odbył się 30 czerwca w kościele klasztornym. Wystąpiła Martyna Klupś-Radny, która zagrała na flecie poprzecznym, a za kontuarem organów zasiadł Tomasz Głuchowski. Koncert był z kilku względów wyjątkowy. Przede wszystkim obydwoje artyści, chociaż obecnie mieszkają w Krakowie i we Wrocławiu, pochodzą z Krotoszyna. Poza tym pierwszy raz zabrzmiał w naszym kościele duet: organy – flet. Uczestnicy koncertu usłyszeli utwory grane solowo na organach i na flecie, a także kompozycje wykonane na obydwu instrumentach. Można było wówczas usłyszeć bardzo ciekawe połączenie brzmienia fletu poprzecznego z organami, w których skład wchodzą również głosy fletowe, czyli te, które naśladują tego rodzaju instrumenty. Duet organy – flet zabrzmiał bardzo imponująco, co było oczywiście przede wszystkim efektem mistrzowskiej gry i doskonałej współpracy artystów. Innym powodem wyjątkowości jest także fakt, iż w listopadzie tego roku będziemy przeżywać dziesiątą rocznicę utworzenia parafii pw. Matki Bożej przy Żłóbku. W związku z tym wydarzeniem, dziesięć lat temu, 8 listopada 2008 roku Tomasz Głuchowski zagrał pierwszy koncert na częściowo wówczas wyremontowanym instrumencie. Było to dzień po ogłoszeniu dekretu erygującego parafię pw. Matki Bożej przy Żłóbku. Podczas tegorocznego Festiwalu, gdy minęło już prawie dziesięć lat, Tomasz Głuchowski zagrał dokładnie dziesiąty koncert zorganizowany od tamtego czasu, nie licząc małych koncertów w wykonaniu miejscowych organistów naszego kościoła.
Na zakończenie koncertu Tomasz Głuchowski wykonał improwizację na temat pieśni: „Sławi Ciebie, Matko Boża, kobyliński wierny lud”, a na bis obydwoje artyści zagrali słynny „Polonez Ogińskiego – Pożegnanie Ojczyzny” który nie tyle był pożegnaniem, ale wspaniałym zamknięciem Drugiego Kobylińskiego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej.
W tym miejscu jeszcze raz bardzo bym pragnął podziękować: przede wszystkim Panu Bogu, Twórcy wszelkiego piękna. Dziękuję Najwyższemu Panu za dar dźwięku, muzyki, za natchnienie zorganizowania tego Festiwalu. Bogu niech będą dzięki za wszystkich, którzy przyczynili się do jego przygotowania i przebiegu. Dziękuję Artystom, Współorganizatorom, Dobroczyńcom i wszystkim, którzy w jakikolwiek sposób przyczynili się do zorganizowania Drugiego Kobylińskiego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej.

o. Ksawery Majewski OFM
proboszcz, gwardian klasztoru
kierownik artystyczny festiwalu

Artyści Drugiego Kobylińskiego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej

17.06.2017 - Pierwszy koncert w ramach II - go Kobylińskiego Festiwalu - pan Jan Bokszczanin

Zdjęcie 1 z 23

23.06.2017 - Drugi koncert - Schola Liturgiczna "Anima Symphinizans" z Katowic Panewnik

Zdjęcie 1 z 29

30.06.2017 - Trzeci finałowy koncert - pani Martyna Klupś - Radny - flet i pan Tomasz Głuchowski - organy

Zdjęcie 1 z 27