W RAMACH FESTIWALU WYSTĄPILI:
no images were found
no images were found
no images were found
„Od muzyki piękniejsza jest tylko cisza” – ta sentencja, autorstwa francuskiego pisarza Paula Claudel towarzyszyła koncertom Drugiego Kobylińskiego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej. Ciszę dwóch kobylińskich kościołów wypełniła muzyka trzech koncertów festiwalowych.
Podczas pierwszego koncertu, który odbył się w niedzielę, 17 czerwca w kościele franciszkanów na organach zagrał znany organista i pedagog – Jan Bokaszczanin z Białegostoku. W mistrzowski sposób w ciszy kościoła klasztornego zabrzmiały zarówno utwory epoki Baroku, jak i Romantyzmu. Można było usłyszeć między innymi dzieła wielkiego, barokowego kompozytora Jana Sebastiana Bacha, jak i Cesara Francka, francuskiego kompozytora uznawanego za twórcę tzw. symfonizmu organowego. Artysta wykonał również bardzo ciekawy utwór: „Scena pastoralna z odgłosami burzy”, którego autorem jest Louis Lefébure-Wély. W kompozycji tej można było usłyszeć próbę imitacji odgłosów natury: padającego deszczu, odgłosu piorunów, dźwięków nawałnicy. Utwór ten w bardzo oryginalny sposób zademonstrował, jak wielkie możliwości muzyczne i dźwiękowe posiadają organy naszego kościoła.
Drugi koncert odbył się w sobotę, 23 czerwca w kościele św. Stanisława, Biskupa i Męczennika w Kobylinie. Tym razem ciszę kościoła farnego wypełnił piękny śpiew Scholi Liturgicznej „Anima Symphonizans” z Bazyliki Franciszkanów w Katowicach-Panewnikach. Na co dzień schola towarzyszy sprawowaniu liturgii w tej śląskiej świątyni, zwłaszcza podczas różnych uroczystości. Oczywiście prezentują także otrzymany od Boga dar tworzenia muzyki liturgicznej podczas różnych koncertów.
Koncert był podzielony na trzy części. W pierwszej zabrzmiały utwory liturgiczne śpiewane „a cappella”, czyli bez towarzyszenia instrumentów muzycznych. Zespół śpiewaczy zajął miejsce w nawie kościoła, a dyrygował nim Łukasz Kurpas, opiekun scholi, a także organista, pedagog i organmistrz. W drugiej części zabrzmiały dwa utwory, które zostały zaśpiewane z chóru kościoła, wraz z towarzyszeniem organów. Poprzez to można było posłuchać, jak dźwięk rozprzestrzenia się w kościele w zależności od miejsca usytuowania zespołu śpiewaczego. Dało to także możliwość doświadczenia piękna śpiewu chóralnego wykonywanego zarówno „a-cappella”, jak i z towarzyszeniem organów.
W ostatniej części zabrzmiały solowe utwory organowe w wykonaniu Łukasza Kurpasa. W kilku utworach kompozytorów różnych epok, a także w swojej improwizacji ukazał bogactwo brzmieniowe organów kościoła farnego. Mimo, iż przewidywany jest generalny remont instrumentu, służy zadowalająco sprawowanej liturgii, a także, jak to zostało zaprezentowane, można na nim wykonywać utwory w formie koncertowej.
Koncert Scholi Liturgicznej wraz z dyrygentem i organistą Łukaszem Kurpasem wspaniale wpisał się w obchody przeżywanego w tym roku Jubileuszu 500-lecia poświęcenia kościoła pw. Św. Stanisława w Kobylinie.
Następnego dnia, w kościele Matki Bożej przy Żłóbku, Schola „Anima Symphonizans” wraz z organistą Łukaszem Kurpasem ubogaciła liturgię Mszy świętej o godz. 10.00.
Koncert finałowy odbył się 30 czerwca w kościele klasztornym. Wystąpiła Martyna Klupś-Radny, która zagrała na flecie poprzecznym, a za kontuarem organów zasiadł Tomasz Głuchowski. Koncert był z kilku względów wyjątkowy. Przede wszystkim obydwoje artyści, chociaż obecnie mieszkają w Krakowie i we Wrocławiu, pochodzą z Krotoszyna. Poza tym pierwszy raz zabrzmiał w naszym kościele duet: organy – flet. Uczestnicy koncertu usłyszeli utwory grane solowo na organach i na flecie, a także kompozycje wykonane na obydwu instrumentach. Można było wówczas usłyszeć bardzo ciekawe połączenie brzmienia fletu poprzecznego z organami, w których skład wchodzą również głosy fletowe, czyli te, które naśladują tego rodzaju instrumenty. Duet organy – flet zabrzmiał bardzo imponująco, co było oczywiście przede wszystkim efektem mistrzowskiej gry i doskonałej współpracy artystów.
Innym powodem wyjątkowości jest także fakt, iż w listopadzie tego roku będziemy przeżywać dziesiątą rocznicę utworzenia parafii pw. Matki Bożej przy Żłóbku. W związku z tym wydarzeniem, dziesięć lat temu, 8 listopada 2008 roku Tomasz Głuchowski zagrał pierwszy koncert na częściowo wówczas wyremontowanym instrumencie. Było to dzień po ogłoszeniu dekretu erygującego parafię pw. Matki Bożej przy Żłóbku. Podczas tegorocznego Festiwalu, gdy minęło już prawie dziesięć lat, Tomasz Głuchowski zagrał dokładnie dziesiąty koncert zorganizowany od tamtego czasu, nie licząc małych koncertów w wykonaniu miejscowych organistów naszego kościoła.
Na zakończenie koncertu Tomasz Głuchowski wykonał improwizację na temat pieśni: „Sławi Ciebie, Matko Boża, kobyliński wierny lud”, a na bis obydwoje artyści zagrali słynny „Polonez Ogińskiego – Pożegnanie Ojczyzny” który nie tyle był pożegnaniem, ale wspaniałym zamknięciem Drugiego Kobylińskiego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej.
W tym miejscu jeszcze raz bardzo bym pragnął podziękować: przede wszystkim Panu Bogu, Twórcy wszelkiego piękna. Dziękuję Najwyższemu Panu za dar dźwięku, muzyki, za natchnienie zorganizowania tego Festiwalu. Bogu niech będą dzięki za wszystkich, którzy przyczynili się do jego przygotowania i przebiegu. Dziękuję Artystom, Współorganizatorom, Dobroczyńcom i wszystkim, którzy w jakikolwiek sposób przyczynili się do zorganizowania Drugiego Kobylińskiego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej.
o. Ksawery Majewski OFM
proboszcz, gwardian klasztoru
kierownik artystyczny festiwalu
W RAMACH FESTIWALU WYSTĄPILI:
Wacław Golonka – dr hab. Akademii Muzycznej w Krakowie, jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich organistów Koncertuje w kraju oraz w wielu państwach Europy, RPA, USA i Korei Południowej. Jest laureatem konkursów organowych w Pradze (II nagroda), Norymberdze (III nagroda) i Pretorii (I nagroda oraz nagrody dodatkowe). Występował w wielu europejskich katedrach (np. Wiedeń, Chartres, Lozanna), salach koncertowych Filharmonii Narodowej w Warszawie, Berliner Philharmonie, Nottingam Albert Hall, Meistersingerhalle w Norymberdze, Cleveland Museum of Art, sali austriackiego radia ORF w Wiedniu i innych. Jako solista występował z orkiestrami symfonicznymi i kameralnymi jak Filharmonia w Kapsztadzie, Brnie, Bydgoszczy, Praska FOK, Śląska Filharmonia Kameralna, Cappela Craciviensis, Filharmonia Radiowa w Pretorii. Z orkiestrą Concerto Avenna nagrał koncert organowy Pawła Łukaszewskiego. Nagranie znalazło się na płycie z kompozycjami autora koncertu, która otrzymała nagrodę Fryderyka 2008 roku. Zrealizował wiele nagrań dla stacji telewizyjnych i radiowych. Nagrania dokonane przez Czeskie Radio prezentowane są w europejskiej sieci EBU. Czeskie Radio zrealizowało także nagrania na płyty CD. Nagrywał dalej dla holenderskiego radia Hilversum, niemieckiego Bayerischer Rundfunk, austriackiego ORF, Radio Watykan, Radia Słowackiego, Czeskiej Telewizji, Telewizji Noe, TV Polonia i TVP Katowice. Jako kameralista współpracuje z wieloma artystami prezentując muzykę wszystkich epok i stylów. Jest autorem nagrania CD oraz książki Sigfrid Karg-Elert (1877-1933) – w żywiole koloryzmu dźwiękowego. Prowadził działalność dydaktyczną na Uniwersytecie Muzycznym im. Fr. Chopina w Warszawie, w akademiach muzycznych w Gdańsku, Poznaniu, Pradze i Hochschule für Musik und Theater w Lipsku. Prowadził wiele kursów interpretacji muzyki organowej min. w kościele św. Tomasza w Lipsku. Jest pomysłodawcą i dyrektorem Konkursu Muzyki Organowej i Kameralnej Artem Cameralem Promovere, którego pierwsza edycja odbyła się w 2016 roku w Mielcu. Pracuje w Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie prowadzi klasę organów.
Marcin Wolak swoje studia muzyczne ukończył w Krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie śpiewu solowego prof. Heleny Szubert-Słysz z wynikiem bardzo dobrym. W Krakowskiej Akademii Muzycznej ukończył także dodatkowo klasę organów. Jeszcze jako student debiutował w Nadzwyczajnym Koncercie z okazji 100-lecia Krakowskiej Akademii Muzycznej, pod dyrekcją Rolanda Badera-Niemcy. W roku akademickim 1990/91 otrzymał stypendium Ministra Kultury i Sztuki za wyróżniające wyniki w nauce i sukcesy artystyczne. Był także przez rok (1994/1995) stypendystą Europejskiej Akademii Mozartowskiej oraz stypendystą Międzynarodowej Akademii Bachowskiej a także Akademii Haendlowskiej (Niemcy). Uczestniczył wielokrotnie w kursach mistrzowskich doskonaląc umiejętności wokalne pod kierunkiem wybitnych mistrzów sztuki wokalnej (Eugeniusz Sąsiadek, Kerstin Mayer-Szwecja, W.G.Workmann- Niemcy-USA, Eva Blahova-Słowacja, Aldo Baldin-Niemcy, Paul Esswood-Wielka Brytania, Andreas Schmidt-Niemcy,Thomas Thomaschke-Niemcy, Barbara Schlick-Niemcy). Brał udział w wielu festiwalach krajowych i zagranicznych m.in.: Wratislavia Cantans-Wrocław, Muzyka w Starym Krakowie, Krakowskie Dni Muzyki Organowej, Festiwal Muzyki Dawnej w Starym Sączu, J.S.Bacha we Wrocławiu, Gaude Mater-Częstochowa, Dresdner Musik Festspiele-Drezno, Muzyki Polskiej-Locum Niemcy, Maggio Mussicale Fiorentino-Florencja, Festiwal Mozartowski w Budapeszcie i Pradze. Koncertował z wieloma orkiestrami filharmonicznymi nie tylko w Europie (Francja, Włochy,Niemcy, Szwajcaria, Holandia, Czechy, Słowacja, b. Jugosławia, Norwegia, Grecja, Bułgaria, Belgia), ale także w kilkunastu Stanach USA i w Korei Południowej. Marcin Wolak ma w swym bogatym repertuarze utwory od muzyki dawnej, aż po współczesną. Współpracuje ze znanymi kompozytorami (Juliusz Łuciuk, Krystyna Moszumańska-Nazar, Jerzy Bauer, Heiner Frost – Niemcy, Victoria Yugling- Finlandia). Artysta dokonał wielu nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia i nadal współpracuje jako solista z Chórem Polskiego Radia. Od roku 1990 jest cenionym śpiewakiem kameralistą w Zespole Madrygalistów Capella Cracoviensis założonym i kierowanym przez dyrektora Stanisława Gałońskiego. Od października 1997 pracuje jako wykładowca Akademii Muzycznej w Krakowie.
Karol Mossakowski jest ceniony zarówno jako wykonawca i improwizator. Naukę muzyki rozpoczął w wieku trzech lat pod kierunkiem swojego ojca. W latach 2005-2011 uczył się, następnie studiował w Poznaniu w klasie organów Elżbiety Karolak i Jarosława Tarnawskiego. W czerwcu 2016 roku ukończył pięcioletnie studia w Narodowym Konserwatorium Paryskim gdzie jego profesorami byli m.in.: Olivier Latry, Michel Bouvard (interpretacja), Thierry Escaich, Philippe Lefebvre, Laszló Fassang (improwizacja), Fabien Waksman (kompozycja). Jest pierwszym w historii polskim muzykiem przyjętym do klasy organów tej prestiżowej uczelni.
Karol Mossakowski jest laureatem wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów organowych. Do jego największych sukcesów należą pierwsze nagrody na konkursach w: Poznaniu (Międzynarodowy Konkurs im. F. Nowowiejskiego, 2010), Pradze (Międzynarodowy Konkurs „Praska Wiosna”, 2013), Angers (Międzynarodowy Konkurs „Grand Prix Jean-Louis Florentz”, 2015), Biarritz (Międzynarodowy Konkurs „Grand Prix Andre Marchal”, 2015), Strasburg (Międzynarodowy Konkurs „Boellmann-Gigout”, 2016). We wrześniu 2016 roku został zwycięzcą jednego z najbardziej prestiżowych konkursów organowych na świecie – „Grand Prix de Chartres” we Francji. W tym samym roku otrzymał nagrodę „Koryfeusz Muzyki Polskiej” w kategorii debiut roku, przyznawaną przez Instytut Muzyki i Tańca.
W sezonie 2014/15 został Artystą-Rezydentem w Katedrze św. Ludwika w Nowym Orleanie (USA), gdzie przez sześć miesięcy występował z wieloma recitalami, prowadził zajęcia z interpretacji i improwizacji organowej, jak również wystąpił z wykładem dla American Guild of Organists.
Jako improwizator specjalizuje się w akompaniowaniu niemych filmów na organach i fortepianie. Wiosną 2017 roku ukaże się nowa wersja filmu: „Męczeństwo Joanny d’Arc” Carla Theodora Dreyera z 1928 roku, z muzyką improwizowaną przez Mossakowskiego.
W ostatnich miesiącach koncertował w takich miejscach, jak: Teatr Maryjski w Sankt Petersburgu, Filharmonia Paryska, Audytorium Maurice Ravel w Lyonie, Filharmonia w Essen, Katedra w Kolonii, Pałac Sztuk w Budapeszcie czy Filharmonia Narodowa w Warszawie (recital z trębaczem Sergeiem Nakariakovem). W sezonie 2017-18 wystąpi między innymi: w Katedrze Notre Dame w Paryżu, Audytorium Radio France, Palais Montcalm w Quebecu oraz ponownie w Teatrze Maryjskim w Sankt Petersburgu.
WSPOMNIENIE FESTIWALU:
24 czerwca został zainaugurowany w naszym kościele I Kobyliński Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej. Organizatorem tego muzycznego wydarzenia był Klasztor Franciszkanów, Parafia pod Wezwaniem Matki Bożej przy Żłóbku przy wsparciu Gminy Kobylin, a pomysłodawcą ojciec Ksawery- gwardian klasztoru i proboszcz. W ostatnich latach nasze organy przeszły gruntowny remont i rozbudowę. Dzięki zaangażowaniu ojca Ksawerego i Tomasza Sowińskiego – organmistrza, organisty oraz przychylności parafian możemy rozkoszować się pięknym szlachetnym brzmieniem zbudowanych w latach powojennych organów. Jako że kobylińskie organy osiągnęły walory instrumentu koncertowego, mamy możliwość już od ponad trzech lat podziwiać kunszt wybitnych polskich organistów w naszym kościele. Tym razem zaproszono melomanów i nie tylko na I Kobyliński Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej, na obcowanie z muzyką w wirtuozowskich wykonaniach, na królewskim instrumencie jakim są niewątpliwie organy.
Festiwal składał się z dwóch koncertów. Pierwszy odbył się w sobotę 24 czerwca, drugi- 2 lipca. Na koncertach mogliśmy nie tylko słuchać pięknej muzyki, ale dzięki nowoczesnej technologii również oglądać wykonawców na ekranach umieszczonych w kościele, co niewątpliwie spotęgowało wrażenia w odbiorze prezentowanych utworów. Oba koncerty prowadził ojciec Ksawery, który z wielką pasją i entuzjazmem dopełnił swoimi komentarzami przygotowany i przedstawiony przez artystów program festiwalu. Podczas pierwszego koncertu usłyszeliśmy znanego już w Kobylinie organistę, wirtuoza i pedagoga- Wacława Golonkę, któremu towarzyszył Marcin Wolak- bas. Na ich program złożyły się utwory epoki romantyzmu, zarówno instrumentalne jak i wokalne. Występ wzbudził entuzjastyczne reakcje publiczności, a wirtuozi zostali nagrodzeni owacją na stojąco. Piękna muzyka osadzona w równie pięknym wnętrzu jakim jest kościół powoduje, że nikt nie pozostaje na nią obojętny.
Po tygodniowej przerwie odbył się kolejny koncert. Tym razem przed kontuarem naszych organów zasiadł młody, acz niezwykle utalentowany i utytułowany organista- Karol Mossakowski. Jest on absolwentem Narodowego Wyższego Konserwatorium Muzyki i Tańca w Paryżu, zdobywcą Grand Prix jednego z najbardziej prestiżowych konkursów organizowanych na świecie- ,,Grand Prix de Chartres”. W jego wykonaniu usłyszeliśmy w części pierwszej utwory kompozytorów epoki baroku i romantyzmu, a w drugiej improwizacje organowe Karola Mossakowskiego. Mistrz grał utwory, które powstawały ,,na żywo”, a inspirowane były utworami, które proponowała publiczność. Pan Karol urzekł słuchaczy nie tylko wirtuozerią gry, ale też niebywałym talentem improwizatorskim, skromnością i ciepłym, szczerym uśmiechem. Koncert w jego wykonaniu dostarczył słuchaczom niezapomnianych wrażeń. Była to prawdziwa muzyczna uczta dla melomanów, ale też dla tych, którzy uczą się słuchać i odbierać niełatwą muzykę, jaką jest muzyka organowa.
I Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej przeszedł już do historii. Oba koncerty dostarczyły nam wielu wrażeń, nie tylko artystycznych, ale też i duchowych. Organy bowiem stwarzają atmosferę powagi i sacrum. Ten instrument posiada siłę, wyzwala doznania i wzrusza. Ks. Bosko powiedział, że ,, muzyka to preludium dla wiary”. Ideą przewodnią Festiwalu jest pielęgnowanie bogatej tradycji muzyki organowej. Pełne brzmienie organów w połączeniu z wirtuozowskimi umiejętnościami organistów daje w efekcie najwyższe wartości muzyczne. Poprzez piękno muzyki potęgujemy miłość, wiarę i oddajemy cześć Bogu naszemu jedynemu.
Uczestniczka Festiwalu