^Do góry
Get Adobe Flash player

Pierwszy Kobyliński Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej

ZDJĘCIA Z PIERWSZEGO KONCERTU, KTÓRY ODBYŁ SIĘ W SOBOTĘ, 24 CZERWCA

ZDJĘCIA Z KONCERTU FINAŁOWEGO

 

W RAMACH FESTIWALU WYSTĄPILI:

____________________________________________________________________

 

     Wacław Golonka – dr hab. Akademii Muzycznej w Krakowie, jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich organistów Koncertuje w kraju oraz w wielu państwach Europy, RPA, USA i Korei Południowej. Jest laureatem konkursów organowych w Pradze (II nagroda), Norymberdze (III nagroda) i Pretorii (I nagroda oraz nagrody dodatkowe). Występował w wielu europejskich katedrach (np. Wiedeń, Chartres, Lozanna), salach koncertowych Filharmonii Narodowej w Warszawie, Berliner Philharmonie, Nottingam Albert Hall, Meistersingerhalle w Norymberdze, Cleveland Museum of Art, sali austriackiego radia ORF w Wiedniu i innych. Jako solista występował z orkiestrami symfonicznymi i kameralnymi jak Filharmonia w Kapsztadzie, Brnie, Bydgoszczy, Praska FOK, Śląska Filharmonia Kameralna, Cappela Craciviensis, Filharmonia Radiowa w Pretorii. Z orkiestrą Concerto Avenna nagrał koncert organowy Pawła Łukaszewskiego. Nagranie znalazło się na płycie z kompozycjami autora koncertu, która otrzymała nagrodę Fryderyka 2008 roku. Zrealizował wiele nagrań dla stacji telewizyjnych i radiowych. Nagrania dokonane przez Czeskie Radio prezentowane są w europejskiej sieci EBU. Czeskie Radio zrealizowało także nagrania na płyty CD. Nagrywał dalej dla holenderskiego radia Hilversum, niemieckiego Bayerischer Rundfunk, austriackiego ORF, Radio Watykan, Radia Słowackiego, Czeskiej Telewizji, Telewizji Noe, TV Polonia i TVP Katowice. Jako kameralista współpracuje z wieloma artystami prezentując muzykę wszystkich epok i stylów. Jest autorem nagrania CD oraz książki Sigfrid Karg-Elert (1877-1933) – w żywiole koloryzmu dźwiękowego. Prowadził działalność dydaktyczną na Uniwersytecie Muzycznym im. Fr. Chopina w Warszawie, w akademiach muzycznych w Gdańsku, Poznaniu, Pradze i Hochschule für Musik und Theater w Lipsku. Prowadził wiele kursów interpretacji muzyki organowej min. w kościele św. Tomasza w Lipsku. Jest pomysłodawcą i dyrektorem Konkursu Muzyki Organowej i Kameralnej Artem Cameralem Promovere, którego pierwsza edycja odbyła się w 2016 roku w Mielcu. Pracuje w Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie prowadzi klasę organów.

 

     Marcin Wolak swoje studia muzyczne ukończył w Krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie śpiewu solowego prof. Heleny Szubert-Słysz z wynikiem bardzo dobrym. W Krakowskiej Akademii Muzycznej ukończył także dodatkowo klasę organów. Jeszcze jako student debiutował w Nadzwyczajnym Koncercie z okazji 100-lecia Krakowskiej Akademii Muzycznej, pod dyrekcją Rolanda Badera-Niemcy. W roku akademickim 1990/91 otrzymał stypendium Ministra Kultury i Sztuki za wyróżniające wyniki w nauce i sukcesy artystyczne. Był także przez rok (1994/1995) stypendystą Europejskiej Akademii Mozartowskiej oraz stypendystą Międzynarodowej Akademii Bachowskiej a także Akademii Haendlowskiej (Niemcy). Uczestniczył wielokrotnie w kursach mistrzowskich doskonaląc umiejętności wokalne pod kierunkiem wybitnych mistrzów sztuki wokalnej (Eugeniusz Sąsiadek, Kerstin Mayer-Szwecja, W.G.Workmann- Niemcy-USA, Eva Blahova-Słowacja, Aldo Baldin-Niemcy, Paul Esswood-Wielka Brytania, Andreas Schmidt-Niemcy,Thomas Thomaschke-Niemcy, Barbara Schlick-Niemcy). Brał udział w wielu festiwalach krajowych i zagranicznych m.in.: Wratislavia Cantans-Wrocław, Muzyka w Starym Krakowie, Krakowskie Dni Muzyki Organowej, Festiwal Muzyki Dawnej w Starym Sączu, J.S.Bacha we Wrocławiu, Gaude Mater-Częstochowa, Dresdner Musik Festspiele-Drezno, Muzyki Polskiej-Locum Niemcy, Maggio Mussicale Fiorentino-Florencja, Festiwal Mozartowski w Budapeszcie i Pradze. Koncertował z wieloma orkiestrami filharmonicznymi nie tylko w Europie (Francja, Włochy,Niemcy, Szwajcaria, Holandia, Czechy, Słowacja, b. Jugosławia, Norwegia, Grecja, Bułgaria, Belgia), ale także w kilkunastu Stanach USA i w Korei Południowej. Marcin Wolak ma w swym bogatym repertuarze utwory od muzyki dawnej, aż po współczesną. Współpracuje ze znanymi kompozytorami (Juliusz Łuciuk, Krystyna Moszumańska-Nazar, Jerzy Bauer, Heiner Frost - Niemcy, Victoria Yugling- Finlandia). Artysta dokonał wielu nagrań archiwalnych dla  Polskiego  Radia i nadal współpracuje jako solista z Chórem Polskiego Radia. Od roku 1990  jest cenionym śpiewakiem kameralistą w Zespole Madrygalistów Capella Cracoviensis założonym i kierowanym przez dyrektora Stanisława Gałońskiego. Od października 1997 pracuje jako wykładowca Akademii Muzycznej w Krakowie.

 

 

    Karol Mossakowski jest ceniony zarówno jako wykonawca i improwizator. Naukę muzyki rozpoczął w wieku trzech lat pod kierunkiem swojego ojca. W latach 2005-2011 uczył się, następnie studiował w Poznaniu w klasie organów Elżbiety Karolak i Jarosława Tarnawskiego. W czerwcu 2016 roku ukończył pięcioletnie studia w Narodowym Konserwatorium Paryskim gdzie jego profesorami byli m.in.: Olivier Latry, Michel Bouvard (interpretacja), Thierry Escaich, Philippe Lefebvre, Laszló Fassang (improwizacja), Fabien Waksman (kompozycja). Jest pierwszym w historii polskim muzykiem przyjętym do klasy organów tej prestiżowej uczelni.

     Karol Mossakowski jest laureatem wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów organowych. Do jego największych sukcesów należą pierwsze nagrody na konkursach w: Poznaniu (Międzynarodowy Konkurs im. F. Nowowiejskiego, 2010), Pradze (Międzynarodowy Konkurs "Praska Wiosna", 2013), Angers (Międzynarodowy Konkurs "Grand Prix Jean-Louis Florentz", 2015), Biarritz (Międzynarodowy Konkurs "Grand Prix Andre Marchal", 2015), Strasburg (Międzynarodowy Konkurs "Boellmann-Gigout", 2016). We wrześniu 2016 roku został zwycięzcą jednego z najbardziej prestiżowych konkursów organowych na świecie - "Grand Prix de Chartres" we Francji. W tym samym roku otrzymał nagrodę "Koryfeusz Muzyki Polskiej" w kategorii debiut roku, przyznawaną przez Instytut Muzyki i Tańca.

    W sezonie 2014/15 został Artystą-Rezydentem w Katedrze św. Ludwika w Nowym Orleanie (USA), gdzie przez sześć miesięcy występował z wieloma recitalami, prowadził zajęcia z interpretacji i improwizacji organowej, jak również wystąpił z wykładem dla American Guild of Organists.

    Jako improwizator specjalizuje się w akompaniowaniu niemych filmów na organach i fortepianie. Wiosną 2017 roku ukaże się nowa wersja filmu: "Męczeństwo Joanny d'Arc" Carla Theodora Dreyera z 1928 roku, z muzyką improwizowaną przez Mossakowskiego.

    W ostatnich miesiącach koncertował w takich miejscach, jak: Teatr Maryjski w Sankt Petersburgu, Filharmonia Paryska, Audytorium Maurice Ravel w Lyonie, Filharmonia w Essen, Katedra w Kolonii, Pałac Sztuk w Budapeszcie czy Filharmonia Narodowa w Warszawie (recital z trębaczem Sergeiem Nakariakovem). W sezonie 2017-18 wystąpi między innymi: w Katedrze Notre Dame w Paryżu, Audytorium Radio France, Palais Montcalm w Quebecu oraz ponownie w Teatrze Maryjskim w Sankt Petersburgu.

 

WSPOMNIENIE FESTIWALU:

       24 czerwca został zainaugurowany w naszym kościele I Kobyliński Festiwal Muzyki Organowej  i Kameralnej. Organizatorem tego muzycznego wydarzenia był Klasztor Franciszkanów, Parafia pod Wezwaniem Matki Bożej przy Żłóbku przy wsparciu Gminy Kobylin, a pomysłodawcą ojciec Ksawery- gwardian klasztoru i proboszcz. W ostatnich latach nasze organy przeszły gruntowny remont i rozbudowę. Dzięki zaangażowaniu ojca Ksawerego  i Tomasza Sowińskiego - organmistrza, organisty oraz przychylności parafian możemy rozkoszować się pięknym szlachetnym brzmieniem zbudowanych w latach powojennych organów. Jako że kobylińskie organy osiągnęły walory instrumentu koncertowego, mamy możliwość już od ponad trzech lat podziwiać kunszt wybitnych polskich organistów w naszym kościele. Tym razem zaproszono melomanów i nie tylko na I Kobyliński Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej, na obcowanie  z muzyką w wirtuozowskich wykonaniach, na królewskim instrumencie jakim są niewątpliwie organy.

            Festiwal  składał się z dwóch koncertów. Pierwszy odbył się w sobotę 24 czerwca, drugi- 2 lipca. Na koncertach mogliśmy nie tylko słuchać pięknej muzyki, ale dzięki nowoczesnej technologii również oglądać wykonawców na ekranach umieszczonych w kościele, co niewątpliwie spotęgowało wrażenia w odbiorze prezentowanych utworów. Oba koncerty prowadził ojciec Ksawery, który  z wielką pasją i entuzjazmem dopełnił swoimi komentarzami przygotowany i przedstawiony przez artystów program festiwalu. Podczas pierwszego koncertu usłyszeliśmy znanego już w Kobylinie organistę, wirtuoza i pedagoga- Wacława Golonkę, któremu towarzyszył Marcin Wolak- bas. Na ich program złożyły się utwory epoki romantyzmu, zarówno instrumentalne jak i wokalne. Występ wzbudził entuzjastyczne reakcje publiczności, a wirtuozi zostali nagrodzeni owacją na stojąco. Piękna muzyka osadzona w równie pięknym wnętrzu jakim jest kościół powoduje, że nikt nie pozostaje  na nią obojętny.

            Po tygodniowej przerwie odbył się kolejny koncert. Tym razem przed kontuarem naszych organów zasiadł młody, acz niezwykle utalentowany i utytułowany organista- Karol Mossakowski. Jest on absolwentem Narodowego Wyższego Konserwatorium Muzyki i Tańca w Paryżu, zdobywcą Grand Prix jednego z najbardziej prestiżowych konkursów organizowanych na świecie- ,,Grand Prix de Chartres”.  W jego wykonaniu usłyszeliśmy w części pierwszej utwory kompozytorów epoki baroku i romantyzmu, a w drugiej improwizacje organowe Karola Mossakowskiego. Mistrz grał utwory, które powstawały ,,na żywo”, a inspirowane były utworami, które proponowała publiczność. Pan Karol urzekł słuchaczy nie tylko wirtuozerią gry, ale też niebywałym talentem improwizatorskim, skromnością i ciepłym, szczerym uśmiechem. Koncert w jego wykonaniu dostarczył słuchaczom niezapomnianych wrażeń. Była to prawdziwa muzyczna uczta dla melomanów, ale też dla tych, którzy uczą się słuchać i odbierać niełatwą muzykę, jaką jest muzyka organowa.

            I Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej przeszedł już do historii. Oba koncerty dostarczyły nam wielu wrażeń, nie tylko artystycznych, ale też  i duchowych. Organy bowiem stwarzają atmosferę powagi i sacrum. Ten instrument posiada siłę, wyzwala doznania i wzrusza. Ks. Bosko powiedział, że ,, muzyka to preludium dla wiary”. Ideą przewodnią Festiwalu jest pielęgnowanie bogatej tradycji muzyki organowej. Pełne brzmienie organów w połączeniu z wirtuozowskimi umiejętnościami organistów daje w efekcie najwyższe wartości muzyczne. Poprzez piękno muzyki potęgujemy miłość, wiarę  i oddajemy cześć  Bogu naszemu jedynemu.

Uczestniczka Festiwalu